Dagen före systemet...

Snart får man gå på systemet. har väntat i fem år haha. all dessa langande hit och dit har gjort mig knäpp. tidskrävande, kostar extra och allmänt jobbigt.
Imorgon systemet, då får ni en ny stammis!

På väg hem från föreläsningen idag pratade jag med en iranier som går i min klass, vi började komma in på ett väldigt intressant ämne. Det här tjorvet med uppehållstillstånd. Hon själv hade tydligen bara bott i sverige i 6 år, hade sin mamma, en pojkvän och ett nytt liv helt enkelt. Hon sa att hon fick uppehållstillstånd när hon hade varit här i fyra år och att det var väldigt psykiskt påfrestande. Hon hade tydligen varit deprimerad i fyra år och väntat på det där brevet som skulle vara svaret på hennes framtid. Hon hade tur och fick nu stanna, just nu pluggar hon med mig och vill bli sjukhusfysiker...
Men sen berättade hon om hennes kompis som hade kommit till sverige som 13-åring och nu efter nio år inte fått uppehållstillstånd. Min fråga är: hur kan sverige göra såhär? det gör ont i hjärtat och höra hur migrationsverket behandlar människor. jag menar om man kommer hit som 13-åring och är här i nio år, har nytt liv nya vänner och har kommit från ett förtryckt land. Ska hon kastas ut?
varför skickar de inte tillbaka alla brottslingar som har fått uppehållstillstånd istället? de gör ju ändå ingen nytta för vårt samhälle...
Jag tycker migrationsverkets system är rena rama latjot, det är inte första gången som de är idioter. de borde ha bättre regler för invandringen. det har varit massa debatter om deras system men ingen verkar ju lyssna.
vi är alla människor!

Kommentarer
Postat av: robin

Grattis Diana :)

2009-02-05 @ 13:21:03
URL: http://skoopaloop.blogg.se/
Postat av: Anonym

true dat. det är fan jävligt!

2009-02-08 @ 17:36:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0